U bent hier: 

5 Tips voor effectief adverteren op Facebook

31-05-2014 Likewinkel.nl

Facebook geeft advertenties op Facebook steeds meer aandacht. Dat moet ook wel want het is de belangrijkste inkomstenbron voor Facebook. Je kunt eenvoudig en betaalbaar adverteren op Facebook d.m.v. campagnes. Deze campagnes kun je helemaal naar wens inrichten en koppelen aan een doelgroep aan wie je de advertenties wilt laten zien. Hieronder vind je 5 tips hoe je op de meest effectieve manier kunt adverteren op Facebook.

1. Focus je op de ‘mobiel apparaat eerst’ strategie

De mobiel apparaat eerst strategie wil zeggen dat je ervan uitgaat dat iedereen eerst je content ziet op een mobiel apparaat. Het is dus belangrijk dat je advertentie ook duidelijk moet zijn op mobiele apparaten met een klein scherm. Hier dien je aandacht aan te schenken, omdat de meeste gebruikers van Facebook de dienst op hun mobiele telefoon gebruiken. Richt je dus eerst op mobiel adverteren en daarna op desktop en tablet.

2. Zorg voor een aantrekkelijke advertentie

Net als het op de juiste manier inrichten van je Facebookpagina dient je advertentie ook goed en duidelijk geschreven te zijn met een bijbehorend plaatje. De advertentie moet lezers overhalen om door te klikken naar je website en eventueel overgaan tot het doen van een aankoop. Je advertentie moet dus direct in het oog springen en echt iets unieks te bieden hebben. Het plaatsen van een plaatje in je advertentie is belangrijk omdat je hiermee de focus op je advertentie kunt leggen.

3. Landingspagina dient in orde te zijn

Wanneer bezoekers op je Facebookpagina klikken dienen ze terecht te komen op de juiste pagina en deze pagina dient in orde te zijn. Wanneer iemand is belandt op je website zal deze in zeer korte tijd (maximaal 5-10 sec) beoordelen of hij/zij kan vinden wat gezocht wordt. Verkoop je bijvoorbeeld kleding, dan dient direct duidelijk te zijn om wat voor kledingstuk het gaat (materiaal, maten, prijs) en er dient een duidelijke aankoopbutton aanwezig te zijn. Niets is erger dan dat bezoekers te moeten gaan zoeken. Onthoud dus dat een bezoeker die op je advertentie heeft geklikt erg weinig geduld heeft en vooral snelheid wil in de informatie die na de klik volgt.

4. Call-to-action button

Een call-to-action button is een knop waarin een kleine tekst staan, bijvoorbeeld "koop nu". Het zijn buttons die bezoekers van Facebook aanzetten tot het doorklikken naar je website. Dit soort buttons roepen dus letterlijk op tot een bepaalde actie. Vanaf januari 2014 is het mogelijk om op Facebook call-to-action buttons te gebruiken. Er zijn een aantal mogelijkheden waar je uit kunt kiezen, bijvoorbeeld: Koop nu, Registreren, Boek nu en Download. Deze call-to-action buttons heeft Facebook toegevoegd om de conversies te verhogen van de advertenties. Je dient er op te letten dat de soort call-to-action button die je gaat gebruiken overeenkomt met het doel van je advertentie. Stel dat je iets wilt verkopen, dan zet je daar niet de 'Registreren' button bij, maar de 'Koop nu' button.

5. Stem de advertentie af op de doelgroep

Bij iedere advertentie dien je na te gaan wat de exacte doelgroep is die je wilt bereiken. Daarop kun je namelijk je advertentietekst en plaatje afstemmen. Mocht je dit lastig vinden, kijk dan eens naar andere adverteerders op Facebook hoe zij dit aanpakken. Hoe schrijven zij hun advertenties voor bepaalde doelgroepen? Je hoeft het wiel immers niet opnieuw uit te vinden.