U bent hier: 

Waarom zoveel social media strategieën mislukken

20-05-2014 Likewinkel.nl

Velen weten dat social media belangrijk is om online succes te hebben, maar zelfs al werk je met Facebook, Twitter, LinkedIn of Pinterest, het is geen garantie voor succes. Zelfs al heb je een flink aantal fans, likes of volgers, als je social media strategieën niet kloppen kun je het vergeten en is de kans op mislukken groot. Wanneer je geen verkopen genereert, nieuwe inschrijvers voor b.v. een nieuwsbrief krijgt of überhaupt geen extra omzet hebt door gebruik te maken van social media, dan is alles mislukt wat je geprobeerd hebt. Een social media strategie is heel wat meer dan alleen mensen informeren dat je een nieuw product of nieuwe dienst hebt en het is meer dan het alleen delen van relevante informatie. Een goede social media strategie wil zeggen dat je ook meer klanten erbij krijgt.

Zorg voor een social media strategie

Je dient voor jezelf op papier te zetten op welke manier je gebruik wilt maken van social media. Welke platformen passen bij je bedrijf? Hoeveel tijd ga je erin investeren en wat ga je allemaal op Facebook, Twitter etc. plaatsen? Je dient ook duidelijk te hebben wat je uiteindelijke doel is om gebruik te gaan maken van social media. Wil je bijvoorbeeld meer nieuwsbriefleden, meer omzet of ga je het gebruiken om te communiceren met (potentiële) klanten?

Consistentie

Zorg naast kwalitatieve en nuttige informatie voor het regelmatig plaatsen van content via social media en dan zoveel mogelijk op vaste dagen en/of tijden. Er moet een consistentie in zitten. Plaats nooit al je berichten in één keer, maar doe dit gedurende de dag. Let hierbij op de tijden dat mensen op social media actief zijn. De pieken liggen rond 07.00u-08.00u, 16.00u-17.00u en 20.00u-22.00u.

Kies voor de juiste social media

Wanneer je social media gaat gebruiken dien je goed te kijken welke vormen van social media bij je website of bedrijf passen. Het kan heel goed zijn dat bijvoorbeeld Facebook helemaal niet geschikt is. Dan kun je toch gaan beginnen met Facebook, maar als je vervolgens een hoop tijd kwijt bent met Facebook berichten en het levert niets op, dan is het duidelijk dat je met de verkeerde social media bezig bent. Daarom... testen, testen en nog eens testen.

Zorg voor unieke content

Er zijn teveel mensen die dezelfde berichten plaatsen op social media. Wanneer je met kop en schouders boven de rest wilt uitsteken dien je te zorgen voor unieke content die direct opvalt. Je kunt soms best bestaande content gebruiken zoals nieuwsberichten, maar geef daar dan zelf wel een eigen draai aan, zodat je toch uniek bezig bent.

Roepen, maar niet luisteren

Ga niet alleen commerciële berichten op social media gooien. Op dat moment ben je alleen bezig met het zo hard mogelijk 'schreeuwen' over je producten en diensten. Als je dat doet gaat men je negeren. Ga met volgers en anderen in discussie, help ze bij vragen, reageer op berichten die ze voor je achterlaten. Kortom zorg voor interactie en luister.